TEKNIK MENJAWAB KARANGAN RESPON TERBUKA (350 pp)
1) Cara
menulis karangan ini lebih kurang sama dengan cara menulis karangan 250 pp.
Namun, ada sedikit penambahan pada setiap peranggan.
2) Cari
TEMA, KATA KUNCI dan TUGASAN supaya memudahkan anda semasa menulis.
PENDAHULUAN
Huraian
|
||
Ayat 1 : Tema
|
Latar masa
|
Pada
masa kini, Akhir-akhir ini, Belakangan ini, Mutakhir, Mayapada,Marcapada, DLL
|
Tema
|
isu
berkaitan dengan ( TEMA )
|
|
Sasaran
|
dalam
kalangan pelajar/remaja/belia/masyarakat
|
|
Prioriti
|
saban
waktu (diuar-uarkan,diwara-warakan)
dalam (media
arus perdana,media arus pandang dengar) malah sering menjadi
polemik yang hangat diperdebatkan di negara kita.
|
|
Ayat 2: Justifikasi
|
Wacana
|
Justeru,
Sehubungan dengan itu, Menyedari hakikat ini,
|
Saranan
|
semua
pihak mestilah komited dan beriltizam untuk mendepani isu ini kerana ( dimana ada kemahuan di situ ada jalan, hendak seribu
daya tak hendak seribu dalih, yang bulat tidak datang bergolek yang pipih
tidak datang melayang ) .
|
|
Ayat 3 : Definisi
|
Definisi
tajuk+petikan akhbar jika ada.
|
|
Ayat 4 : Tugasan
|
Persoalannya,
apakah ( TUGASAN ) ?
|
ISI PERTAMA
Huraian
|
||
Ayat topik
|
Rumus
|
Pada
pendapat saya/ Pada hekmat/ Pada pandangan saya, + ( kata kunci tapi tanpa gandaan ) + yang paling utama/efektif/dominon + ialah + ( isi pertama )
|
Ayat huraian
|
Rumus
|
Hal
ini dikatakan demikian kerana + isi pertama +
pelaku + impak ( kesan )
|
Ayat huraian lanjut
|
Rumus
|
Lagipon,
(sokongan/tambahan huraian di atas )
|
Provokasi
|
Rumus
|
Sebaliknya,
( impak/ kesan/keadaan negatif)
|
Solusi
|
Oleh
itu,(cara untuk menangani)
|
|
Ayat contoh
|
Rumus
|
Contohnya
+ isi pertama + bukti yg relevan + kaitkan dengan tema.
|
Ayat penegas
|
Rumus
|
Tegasnya
+ isi pertama + tugasan .
|
ISI KEDUA
Huraian
|
||
Ayat topik
|
Rumus
|
Selain
itu, + isi kedua+ tugasan
|
Ayat huraian
|
Rumus
|
Saya
berpendapat demikian kerana + isi 2 + pelaku
+ impak
|
Ayat huraian lanjut
|
Rumus
|
Tambahan
pula, (sokongan/tambahan huraian di atas )
|
Provokasi
|
Rumus
|
Namun,
realitinya pada hari ini ( impak/ kesan/keadaan negatif)
|
Solusi
|
Rumus
|
Justeru,
(cara untuk menangani)
|
Ayat contoh
|
Rumus
|
Misalnya
+ isi 2 + bukti yang releven + kaitkan dengan
tema
|
Ayat penegas
|
Rumus
|
Memang
tidak dinafikan lagi + tugasan + isi 2
|
ISI KETIGA
Huraian
|
||
Ayat topik
|
Rumus
|
Tugasan + yang berikutnya ialah + isi 3
|
Ayat huraian
|
Rumus
|
Hal
ini bermaksud + isi 3 + pelaku
+ impak
|
Ayat huraian lanjut
|
Rumus
|
Dalam
pada itu, (sokongan/tambahan huraian di atas )
|
Provokasi
|
Rumus
|
Cuba
kita bayangkan sekiranya ( impak/ kesan/keadaan negatif)
|
Solusi
|
Rumus
|
Sehubungan
dengan itu, (cara untuk menangani)
|
Ayat contoh
|
Rumus
|
Tamsilanya
+ isi 3+ bukti yang releven + kaitakan dengan tema
|
Ayat penegas
|
Rumus
|
Saya
optimis + isi 3 + tugasan
|
ISI KEEMPAT / KELIMA/ KEENAM anda boleh campur cara
menulis ISI PERTAMA/KEDUA/KETIGA untuk membentuk isi kempat/kelima/keenam.
KESIMPULAN
Huraian
|
||
Saranan + Harapan
|
Rumus
|
Tuntasnya,
semua pihak/ibu bapa/masyarakat/belia+ mestilah berusaha untuk meningkatkan/menangani+TEMA+harapan
|
Seruan
(hafal)
|
Rumus
|
Untuk
merealisasikan hal ini, komitmen dari semua pihak sangat diperlukan dan tidak
hanya sebelah pihak bak kata pepatah bertepuk sebelah tangan tidak akan berbunyi.
Selain itu, perancangan yang strategi mestilah dilaksanakan secara malar dan
tidak berhenti separuh jalan sepeti hangat-hangat tahi ayam !
|
kehendak soalan
ReplyDelete